تبلیغات
تغذیه و سلامت - تاثیر رژیم گیاهی بر کاهش افسردگی و اضطراب با شواهد علمی
 

Google

در این وب سایت


























تغذیه و سلامت
رژیم غذایی سالم و تاثیر آن بر سلامت و بهبود بیماری ها - نوع تغذیه و سبک زندگی است که سلامتی پایدار را به ارمغان می آورد






تحقیق در ارتباط الگوهای تغذیه ای یا 
بهبود افسردگی و ارتقاء حالت روحی 

الگوی تغذیه ای سالم  و گیاهی ارتباط قوی با کاهش ریسک افسردگی دارد

در یک تحقیق کوتاه مدت ، حذف  گوشت و تخم مرغ در رژیم غذایی ،  باعث بهبود  شاخص های حال ( Mood ) افراد ،  تنها در عرض دو هفته گردیده است . در این تحقیق ، نشان داده شد که تغییر رژیم غذایی به  گیاه خواری در ارتباط نزدیکی با بهبود وضعیت روحی   بوده  و در مدت کوتاهی باعث کاهش تنش ، اضطراب ، افسردگی و خشم می گردد . چه عاملی باعث ایجاد چنین نتایج سریعی می گردد ؟ شاید چون رژیم گیاه خواری ، فرد را از نظر میزان دریافت  آنتی اکسیدان ها در وضعیت بهتری قرار می دهد که این امر باعث افزایش سروتونین و  بهبود افسردگی  می گردد . برای مثال مصرف حتی یک وعده غذای حاوی کربوهیدرات فراوان تر و چربی  و پروتئین پایینتر می تواند گیجی ، اندوه و خستگی را در افسردکی های قبل از قائدگی در زنان را کاهش دهد . اما آیا در دراز مدت هم همین اثرات را دارد ؟

در یک تحقیق یک ساله دیگر در زنان و مردان دارای اضافه وزن بالا ، آن ها را در دو گروه قرار دادند . برای یک سال ، گروه اول با رژیم غذایی که دارای کربوهیدرات فراوان تر و چربی کمتری بود تغذیه شدند ، در حالی که در گروه دوم ، رژیم غذایی دارای میزان چربی زیادتر و کربوهیدرات پایین تری بود . در پایان سال ، مشاهده شد که در افراد گروه اول ( چربی کمتر  در رژیم غذایی ) ، میزان افسردگی و و احساس دلمردگی و خستگی و گیجی و همچنین میزان اضطراب ، خشم و خصومت و تنش و اغتشاسات خلقی ، کمتر از گروه دوم بود همراه با  انرژی و توان بهتر .

نتایج این مطالعه با نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک در سطح جوامع همخوانی دارد که نشان داده اند رژیم های عذایی با سطح چربی و پروتئین پایین تر با مراتب پایین تر اضطراب و افسردگی در ارتباط هستند و اثرات مثبت بر سلامت روانی دارند .

در مطالعه دو هفته ای که در ابتدا به آن اشاره شد ،  نشان داده شد که در رژیم غذایی گیاهی ، میزان دریافت   چربی اسید آراکیدونیک (  Arachidonic Acid ) که یک چربی اشباعی از منابع غذایی حیوانی است  ، کاملا کاهش می یابد  . اسید آراکیدونیک ، یک اسید چرب امگا 6 و التهاب آور است که می تواند با ایجاد التهابات متوالی در سلول های عصبی ، سلامت روحی را تحت تاثیر قرار دهد . سطوح بالای این اسید چرب در خون در ارتباط با دوره های افسردگی و تمایل به خودکشی قرار دارد . اما آیا چگونه می توان از این اسیدهای چرب التهاب آور دوری گزید . مردم آمریکا در درجه اول از طریق رژیم غذایی حاوی تخم مرغ  و مرغ و سایر گوشت ها در معرض دریافت اسید آراکیدونیک قرار دارند .

در یک تحقیق 22 هفته ای دیگر ، کارمندان مبتلا به دیابت یا اضافه وزن در یک شرکت بزرگ بیمه را در دو گروه قرار دادند . به گروه اول دستورالعمل  یک رژیم گیاهی سالم و کافی داده شد ولی به گروه دوم ( گروه شاهد ) هیچ دستور تغذیه ای خاصی داده نشد . به مدت پنج ماه و نیم بدون آنکه هیچ دستورالعمل و توصیه و محدودیتی در مورد تغییر در شمار میزان کالری دریافتی ، حجم غذا و میزان ورزش در مورد هیچ یک از دو گروه انجام شود فقط  در رستوران شرکت ، گزینه های گیاهی مانند سوپ سبزی ، سوپ و خورش عدس ، لوبیا و رشته و حبوبات ، سالاد ، برنج  و ساندویچ قارچ در منوی غذایی گروه اول قرار گرفت . با این که این منوی غذایی  بدون گوشت ، روغن و تنقلات ناسالم بود ولی افراد این گروه رضایت بیشتری از نوع و کیفیت غذای خود نشان می دادند . اما تاثیر این رژیم غذایی چه بود ؟ بیشتر افراد در گروه اول بهبودی از نظر وضعیت گوارشی و مزاجی و هضم غذا ، همراه با انرژی بیشتر و خواب با کیفیت تر را گزارش دادند . و وقتی در پایان 22 هفته با گروه شاهد مقایسه شدند مشخص شد که از نظر عملکرد فیزیکی و سلامت کلی و و ضعیت روحی در وضعیت بهتری قرار گرفته اند . همچنین بهبود محسوسی در میزان بهره وری و بازده کاری در این گروه مشاهده شد که تصور می شد به علت بهبود وصعیت جسمانی باشد .
بنابر این چیزی که این تحقیق نشان داد این بود که رژیم غذایی گیاهی ، حتی در محیط یک شرکت علاوه بر آنکه قابل پذیرش است  بلکه شرایط  کیفیت زندگی و افزایش بهره وری  رابا حداقل هزینه فراهم می آورد .

در یک تحقیق گسترده تر ، ده شرکت بزرگ با همان طراحی آزمایش  قبلی ، یک رژیم غذایی گیاهی را برای کارمندانشان تدارک دیدند ونتیجه ، عالی بود .:بهبود قابل توجه در کاهش افسردگی و اضطراب و خستگی کارکنان همراه با احساس سلامت روانی و سرزندگی بیشتر و بهبود عملکرد روزانه در این کارکنان .
این مطالعات نشان داد که تغییر سبک زندگی و تغذیه ای و انتخاب رژیم غذایی گیاهی می تواند تاثیر آشکاری دربهبود سلامت روحی و جسمی و توانایی انجام کار در افراد داشته باشد .            

برگردان از وب سایت حقایق تغذیه  nutritionfacts.org دکتر مایکل گرگر Dr Michael Gerger  پزشک متخصص تغذیه دانشگاه کرنل آمریکا و نویسنده و سخنران حرفه ای بین المللی در زمینه تغذیه و سلامتی

  درمان بیماری ها با رژیم تغذیه ای   
  سلامت روحی ، روانی  

مطالب دیگری از سایت







موضوع : تغذیه در درمان بیماری ها ، سلامت روحی ، روانی، 
نشانک ها:
پیوندها : لینک ویدئو در آپارات،




جمعه 20 اردیبهشت 1398 09:17 ق.ظ
از سایت خوب تان ممنونم ! جالب بود !
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه مجاز می باشد