Google

در این وب سایت


























تغذیه و سلامت
رژیم غذایی سالم و تاثیر آن بر سلامت و بهبود بیماری ها - نوع تغذیه و سبک زندگی است که سلامتی پایدار را به ارمغان می آورد





کلسترول ( Cholesterol )، یکی از مولکول‌های زیستی و از دسته
چربی ها ( لیپیدها ) است. این مولکول  ساختار چندحلقه‌ای دارد. نقش عمده آن استحکام و انعطاف‌بخشی به غشا سلول‌ها است.
 کلسترولکلسترول از مولکول‌های چربی محسوب می‌شود و از مواد مهم سازنده غشاء سلول ها است. در سلول های عصبی ، یک غلاف چربی ( میلین )، غنی از کلسترول، با پوشاندن دور آکسون ( سلول رشته ای عصبی ) به هدایت سریعتر پیام و حفاظت نورون کمک می‌کند.
 کلسترول هم چنین برای تولید هورمون های استروئیدی، اسیدهای صفراوی و ویتامین D در بدن مورد نیاز می باشد .
در کبد کلسترول به صفرا تبدیل می‌شود، که سپس درکیسه صفرا ذخیره می‌شود. صفرا دارای نمک‌های صفراوی نیز می‌باشد و موجب می‌گردد چربی‌ها در روده قابل هضم شود و همچنین درجذب روده‌ای مولکول‌هایی مانند ویتامین های محلول در چربی، A, D و E و K مؤثر است.
کلسترول یک مولکول پیشرو مهم برای ترکیب ویتامین D و هورمون‌های استروئیدی می‌باشد . هورمون هایی مانند کورتیزول و آلدوسترون، هورمون پروژسترون، استروژن و تستسترون .  
برخی پژوهشها نشان می‌دهد کلسترول ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند.
کلسترول در خون هم وجود دارد. کلسترول خون از دو منبع اصلی تأمین می‌شود: رژیم غذایی و تولید در کبد.
کلسترول رژیم غذایی به‌طور عمده  در گوشت، جگر، مغز، تخم مرغ و غذاهای لبنی وجود دارد. غذاهایی گیاهی کلسترول ندارند.
پس از صرف غذا کلسترول از طریق روده جذب و سپس همراه با تری گلیسیریدها درون پوششی پروتئینی بسته‌بندی می‌شود. این ترکیب چربی، پروتئین ، " کیلومیکرون " نام دارد.
کبد  می‌تواند کلسترول را از خون بردارد و یا مستقلا کلسترول را تولید و به درون خون بریزد.
در ادامه مطلب ، در باره کلسترول خوب و بد ، رابطه کلسترول و بیماری ها و اصول تغذیه در رابطه با کلسترول خواهید خواند .
تفاوت کلسترول LDL و کلسترول HDL

چون کلسترول درخون غیرمحلول است، در سیستم گردش خون توسط  ملکول های خاصی از لیپوپروتئین‌  حمل و انتقال می شود . کلسترولی که درون خون  حرکت می‌کند، به پروتئین ها می‌چسبد و تشکیل بسته‌ای بنام لیپوپروتئین می‌دهد. لیپوپروتئین ها ، بسته به ترکیب میزان چربی و پروتئین به چند دسته پرچگالی، کم چگالی و یا خیلی کم چگالی تقسیم می‌شوند.
لیپوپروتئین کم چگالی ( کلسترولLDL  ) : این نوع لیپوپروتئین که به LDL یا کلسترول بد معروف است، می‌تواند باعث رسوب در دیواره رگها شده و رگ ها را باریک نماید. هرچه LDL بیشتری در خون موجود باشد، خطر بیماری های قلبی در افراد بیشتر می‌شود.
لیپوپروتئین پرچگالی ( کلسترول HDL ) : این نوع لیپوپروتئین که به HDL یا کلسترول خوب معروف است، به بدن برای دفع کلسترول بد یا LDL کمک می‌کند. هرچه سطح HDL خون بالاتر باشد، بهتر است. اگر سطح HDL خون پایین باشد خطر بیماری های قلبی افزایش می‌دهد.
لیپوپروتیئن خیلی کم چگالی ( VLDL ) : این نوع لیپوپروتئین ، شبیه کلسترول LDL است، اما میزان چربی در آن بیشتر بوده و میزان خیلی کمی پروتئین دارد. این نوع کلسترول مولکول های چربی را از کبد به دیگر قسمت های بدن حمل می کند و بعد از انتقال چربی به بافت ها تبدیل به کلسترولLDLمی گردد.
تری گلیسیرید : تری گلیسیرید نوع دیگری چربی خون است که از انواع خیلی کم چگالی می‌باشد. کالری اضافی، الکل یا قند خون  به تری گلیسیرید تبدیل شده و در سلول‌های چربی درون بدن ذخیره می‌شوند.
تری گلیسیرید منبع مهم سوخت بدن می‌باشد و عمدتاً برای تأمین انرژی فعالیت‌های روزانه به کار می‌رود. تری گلیسیرید نیز مانند کلسترول، هم در کبد ساخته شده و هم از طریق مواد غذایی وارد خون می‌شود. افزایش بیش از حد آن در بدن موجب می‌شود تری گلیسیرید در زیر پوست و یا در بافت‌های چربی دیگر ذخیره گردد. مقدار تری‌گلیسیرید خون یک ساعت بعد از هر وعده غذای پر چرب، شدیداً  افزایش یافته و بعد به تدریج در بافت‌های چربی ذخیره شده و یا ممکن است مورد  سوخت و ساز قرار ‌گرفته و کم گردد.
تری گلیسرید یا (Lp(a ، از چربی های داخلی بدن ساخته می شود. اضافه وزن، چاقی، عدم فعالیت بدنی، مصرف سیگار و الکل و نهایتاً رژیم غذایی ناسالم با کالری بالا، می تواند باعث افزایش تری گلیسرید در بدن شود. خون افراد با تری گلیسرید بالا، حاوی کلسترول زیادی است. اگر میزان تری گلسیرید خون بالا باشد ، سطح کلسترول بد (LDL) نیز بالا و میزان کلسترول مفید (HDL  ) ، پائین خواهد بود . اغلب افرادی که دچار حملات قلبی و دیابت هستند، در واقع از تری گلیسرید بالا، رنج می برند.

 پلاک کلسترولرابطه کلسترول و بیماری ها

زمانی که میزان زیادی کلسترول در خون شما موجود باشد، ممکن است این کلسترول ها رسوب کرده باعث تنگ شدن رگهای شما و در نتیجه کاهش خون‌رسانی به قلب می‌شود. در گذر زمان این باریک شدن رگها باعث تصلب شرائین و درنتیجه ابتلا به بیماری های قلبی می‌شود. زمانیکه خون حاوی اکسیژن کافی به قلب نرسد، فرد دچار درد قفسه سینه و در نتیجه آنژین می‌شود. اگر خون رسانی به بخشی از قلب کاملا قطع شود، فرد دچار بیماری عروق کرونر و در نتیجه سکته قلبی می‌شود .
مولکول‌های LDL اضافی موجود در جریان خون ،  اکسید شده و توسط ماکروفاژها بلعیده می‌شوند و سلول‌های حبابی را شکل می‌دهند. این سلول‌ها اغلب در دیواره‌های رگ‌های خون گیر می‌افتند  و در شکل گیری پلاک کلسترول در جداره عروق نقش ایفا می کنند . از طرف دیگر ملکول های HDL در انحلال ملکول های LDL موجود در پلاک های جدار عروق و حمل آن ها به کبد نقش دارند .  
از طرفی نشان داده شده که رسیستین ( Resistin ) که یک پروتئین ترشح شده توسط بافت چربی است  گیرنده‌های LDL در کبد را کاهش می دهد . درنتیجه، کبد کمتر قادر است تا کلسترول LDL را از جریان خون پاک کند.  
مقدار زیاد کلسترول LDL با بیماری‌های کرونری قلب در ارتباط است و به همین جهت اصطلاحا به آن  کلسترول بد می گویند. لیپوپروتئین LDL ،  کلسترول را روی دیواره رگ‌ها نشانده و موجب شکل‌گیری ماده سخت و ضخیمی که همان پلاک کلسترول است می‌شود. با گذشت زمان پلاک کلسترول موجب ضخیم‌شدن دیواره رگ و نازک‌شدن مجرای عبور خون می‌شود. این فرایند تصلب شرائین (Atherosclorosis  ) نامیده می‌شود.
چون لیپوپروتئینHDL  با برداشتن کلسترول از دیواره شریان و بردن آن به کبد از تشکیل پلاک در دیواره عروق جلوگیری می‌کند، اصطلاحا کلسترول خوب  نامیده می‌شود. بنابراین در آزمایشات پزشکی ، مقدار LDL بالا و HDL پایین، از فاکتورهای خطر ایجاد تصلب شریان تلقی می شود . در حالی که نسبت پایین LDL به HDL برای بدن ، سودمند است.
دو عامل ارث و رژیم غذایی تأثیر چشم‌گیری بر LDL و HDL و مجموع کلسترول فرد دارند. برای نمونه در بیماری " هاپیرکلسترولمیای فامیلی اف‌اچ " که یک اختلال ارثی است به علت کمبود و فقدان گیرنده‌های LDL روی سطح سلول‌های کبدی ، کبد نمی تواند به میزان کافی LDL موچود در خون را جذب و حذف نماید و در نتیجه بیمار استعداد بیشتری به پیشرفت تصلب شرائین و بیماری‌های ایسکمیک قلبی در سنین بالاتر دارد.
رژیم‌های غذایی که دارای مقدار بالای چربی‌های اشباع و کلسترول هستند موجب افزایش مقدار LDL خون می‌شوند. تری گلیسیریدها ( چربی موجود در محصولات غذایی حیوانی و گیاهی ) براساس ساختمان شیمیایی‌شان به دو گروه اشباع و غیراشباع طبقه‌بندی می‌شوند. چربی‌های اشباع در گوشت و محصولات لبنی وجود دارند و می‌توانند مقدار کلسترول خون را بالا ببرند. همچنین برخی از روغن های گیاهی هم که از نارگیل، نخل و کاکائو تهیه می‌شوند ، چربی اشباع بالایی دارند.
اگر فردی همراه با کلسترول بالا مبتلا به فشار خون بالا نیز باشد احتمال خطر حمله قلبی به 6 برابر می رسد و اگر این فرد سیگاری هم باشد احتمال خطر به 20 برابر یا بیشتر خواهد رسید.

 مواد غذایی برای کاهش کلسترولکلسترول از نظر منابع و تغذیه در انسان

کلسترول خون و چربی خون در رژیم غذایی همه مردم وجود داشته و بدون هضم قبلی از مخاط معدی – روده ای می تواند جذب لنف روده گردد . کلسترول در چربی بسیار محلول است . ولی در آب اندکی محلول بوده و میتواند با اسیدهای چرب ، پیوند استر ESTER ایجاد کند ، تقریبا هفتاد درصد استرهای پلاسما به صورت استرهای کلسترول می باشد .
کلسترول را از نظر منابع تهیه آن در بدن می‌توان به دو دستهٔ کلی تقسیم کرد :
کلسترول خون: این نوع کلسترول در کبد ساخته می‌شود و همان چیزی است که در آزمایشات پزشکی اندازه گیری می شود . البته علاوه بر کبد ، تمام سلول های بدن نیز توانایی تولید کلسترول را دارند.
کلسترول غذایی:  این نوع کلسترول تنها در محصولات غذایی حیوانی وجود دارد. غذاهای گیاهی عموما فاقد کلسترول هستند .
برای یک مرد حدود ۶۸ کیلوگرم، تولید کل کلسترول دربدن حدوداً ۱ گرم  (mg1000) در روزاست و محتوای کل کلسترول بدن حدوداً ۳۵ گرم است، که اغلب درون غشاء تمام سلول‌های بدن قرار گرفته‌است.
در رژیم معمول غذایی در امریکا، ۳۰۰–۲۰۰ میلی‌گرم کلسترول در هر روزوارد بدن می شود . بدن انسان دریافت کلسترول اضافی را با کاهش تولید کلسترول جبران می‌کند . کبد ، کلسترول اضافی را  به صورت رشته قابل هضم دفع می‌کند. نوعاً حدود ۵۰ درصداز کلسترول دفع شده در روده باریک  دوباره جذب می‌شود.
چربی‌های حیوانی مخلوط و ترکیب پیچیده‌ای از تری گلیسیریدها، با مقدار کمتری از فسفولیپیدها و کلسترول هستند لذا تمام غذاهای دارای چربی حیوانی حاوی کلسترول می‌باشند. منابع عمده تغذیه کلسترول شامل پنیر، زرده تخم مرغ، گوشت، گوشت خوک، مرغ، ماهی و میگو می‌شود.
شیر مادر نیز شامل مقادیری از کلسترول می‌باشد.
گیاهان ، کلسترول را در مقادیر خیلی اندک تولید می کنند بنابراین کلسترول درمقادیر قابل توجهی درمنابع گیاهی وجود ندارد . در عوض ، گیاهان فیتوسترول تولید می‌کنند که موادی هستند که از نظر شیمیایی شبیه به کلسترول هستند .  فیتواسترول موجود درغذاهای گیاهی می‌تواند با کلسترول موجود در بقیه غذاهای خورده شده ، برای جذب مجدد در پرزهای روده‌ای انسان رقابت کند، بنابراین جذب مجدد کلسترول را کاهش می‌دهد.
محصولات گیاهی مانند دانه‌های کتان و بادام   دارای محتویات شبیه کلسترول هستند، که فیتواسترول ( phytosterol ) نامیده می‌شوند، عقیده بر این است که فیتوسترول‌ها با کلسترول برای جذب در روده‌ها رقابت می‌کنند .
برای مثال بررسی نتایج ۶۱ مطالعه موید این حقیقت است که مصرف گردو به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. مصرف دو مشت گردو در روز با کاهش سطح کلی کلسترول خون، به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می‌کند.
چربی موجود در رژیم غذایی نقش مهمی در میزان سطح کلسترول خون بازی می‌کند.   
چربی‌های اشباع نشده در رژیم غذایی ، سطح کلسترول کلی خون و سرم LDL خون را کاهش می‌دهد ولی سطح HDL خون را افزایش می‌دهد، در حالیکه  وجود چربی اشباع شده در رژیم غذایی هم HDL و هم LDL و هم سطح کلسترول کلی خون را افزایش می‌دهد.

 اسید های چرب ترانس

چربی‌های ترانس ( روغنهای نباتی هیدروژنه شده ) سطح  HDL را کاهش و سطوح LDL خون را افزایش می‌دهد که از ریسک فاکتورهای
گرفتگی عروق و بیماری های قلبی عروقی است .

غذاهای گیاهی ، ضد کلسترول هستند

به طور کلی تمام گیاهان مانند سبزیجات، حبوبات و غلات فاقد کلسترول هستند. اما در بین آن ها موادی مانند جو، کدو، شوید و سیر اثر ضد کلسترول بسیار قوی تری را بروز می دهند که دلایل آن مربوط به وجود اسید چرب امگا- 3، پکتین، فیبر و بتاکاروتن وغیره می باشد.
   اطلاعات کامل تر در باره روغن ها و چربی ها 
مطالب بیشتر در باره گرفتگی های عروق
  در درون بدن چه می گذرد ؟ 


مطالب دیگری از سایت

چند واقعیت جالب درباره‌ کلسترول
گیاهان دارویی و درمان های خانگی برای کاهش چربی و کلسترول خون
نقش رژیم غذایی و عوامل موثر در سطح کلسترول خون
تاثیرات گیاه خواری بر محیط زیست
معرفی و دانلود کتاب " شما جوان بمانید " ، راهنمای شناخت بدن و حفظ و نگهداری بهینه آن
چگونه حساسیت به گلوتن و گندم ، باعث ایجاد بیماری های خود ایمنی می گردد ؟






موضوع : در درون بدن چه می گذرد، 
نشانک ها: چربی ها، گرفتگی عروق،
پیوندها : لینک ویدئو در آپارات،




جمعه 28 تیر 1398 06:44 ق.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact used to be a enjoyment account it.
Look complicated to more added agreeable from you! By the way, how
could we keep up a correspondence?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه مجاز می باشد
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو