Google

در این وب سایت


























تغذیه و سلامت
رژیم غذایی سالم و تاثیر آن بر سلامت و بهبود بیماری ها - نوع تغذیه و سبک زندگی است که سلامتی پایدار را به ارمغان می آورد





ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی میباشد که اثرات آنتی اکسیدان و ضد پیری و پیشگیری از سکته قلبی دارد و تا حدودی برطرف کننده چروک پوست میباشد. همچنین ویتامین E دارای اثرات ذیل میباشد .
-افزایش دهنده
ایمنی بدن
-پیشگیری از بیماری
آلزایمر
-کند کردن پیشرفت بیماری آب مروارید
-مقابله با کم خونی
-کاهش دردهای
پیش از قاعدگی
-کاهش علائم لوپوس اریتماتوز
-کاهش ابتلا به
سرطان پروستات
-تقویت قوای جنسی.

در ادامه مطلب در باره ویتامین E و منابع و عوارض کمبود و یا اضافه مصرف آن ، توضیحات کامل تری می آید .
 عوارض مکمل های ویتامین Eویتامین ای ( E ) یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از بافت‌های بدن در مقابل اثرات مخرب برخی از ترکیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند.
ویتامین ای برای نخستین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی کشف شد و سپس در سال ۱۹۳۶ از جوانه گندم جدا گردید و آلفا- توکوفرول نام گرفت . بعدها دو گونه دیگر به نام بتا- توکوفرول و گاما- توکوفرول کشف شدند که اثرشان نسبت به آلفا- توکوفرول کمتر بود.  این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد و از تخریب دیواره سلول جلوگیری می‌کند.
همچنین ویتامین E یک نام برای گروهی از مولکول‌ها است که اثراتی شبیه آلفا توکوفرول را دارند. هرچند ویتامین E مهم‌ترین عامل برای داشتن
سیستم ایمنی قوی، پوست سالم و چشم‌های سالم است، اما همه فواید و خطرات ویتامین E هنوز خیلی مشخص نیست.

فواید ویتامین Eفواید ویتامین E

ویتامین E در بدن نقش یک آنتی‌اکسیدان را ایفا می‌کند و از سلول‌های بدن در مقابل تخریب حفاظت می‌کند، یعنی این ویتامین توانایی زیادی در خنثی کردن رادیکال های آزادی دارد که درون سلول‌های بدن و بطور طبیعی ساخته می‌شوند . خاصیت آنتی اُکسیدانی این ویتامین به آن اجازه می‌دهد تا از لطمه دیدن داخل رگها و سکته قلبی پیشگیری کند. کمبود ویتامین E بیشتر در بیماری های قلبی نمود پیدا می‌کند. همچنین این ویتامین دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند. ویتامین E همچنین باعث افزایش توانایی دستگاه ایمنی بدن به منظور مقابله با بیماری ها می‌شود. جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر، کمک به درمان بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید، کمک به درمان دژنراسیون وابسته ‌به ‌سن ماکولا در شبکیه چشم ، کاهش احتمال سکته قلبی در بیماران مبتلا به دیابت، کند کردن روند پیری سلول‌ها، تقویت انسان در مقابل آلودگی‌های زیست محیطی، مقابله با کم‌خونی، درمان مشکلات ناشی از چربی‌های بد هضم و کمک به بهبود بیماری‌های پوستی، زخم‌ها، اختلالات تولید مثل و کاهش دردهای پیش از قاعدگی  و کاهش علائم و نشانه‌های لوپوس می‌شود.

همچنین این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، پوست، و دهان کمک می‌کند. در تحقیقی نشان داده شده‌است که مردانی که از آلفا توکوفرول بیشتری استفاده کردند، خطر ابتلاء به سرطان پروستات در آنها ۵۳٪ کمتر از سایر مردان بوده‌است.  همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف این ویتامین در دوران بارداری، خطر ابتلای نوزاد به بیماری آسم را کاهش می‌دهد. در این تحقیق مادران بارداری که کمترین میزان دریافت ویتامین E را داشتند، نوزادان‌شان پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به آسم قرار گرفتند. این ویتامین در جلوگیری از ابتلاء به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری ، خیر.

ویتامین E خطر گسترش بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین E گنجانده‌اند. ویتامین E ، رادیکال‌های آزاد را که محتملاً می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.

عوارض کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E بسیار نادر است و تقریبا هرگز ناشی از تغذیه نادرست نیست. شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است منجر به کمبود ویتامین E شود . برای مثال افراد مبتلا به سوءجذب چربی، که مسئله‌ی شایعی در میان کسانی است که درگیر بیماری‌های التهابی روده‌ هستند، ممکن است دچار کمبود ویتامین E شوند. 
کمبود ویتامین E باعث افزایش احتمال ابتلاء به سرطان، افزایش احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی و افزایش اختلالات تولید مثل می‌شود. ذخیره ویتامین E در بدن برای تامین این ویتامین به مدت 10 تا ۱۵ سال کفایت می‌کند اما بعد از این مدت ( معمولاً کسانی که مشکل هضم چربی دارند به این دوره می‌رسند ) اختلالات بینایی، ضعف عضلات، عدم پاسخ گویی به محرک‌های محیطی و عدم توانایی در حفظ تعادل و زخم‌های سریع پوستی بروز می‌کند. همچنین ویتامین E در جلوگیری از سقط جنین نیز بسیار مؤثر است.

ضعف عضلانی : وجود ویتامین E برای سیستم عصب مرکزی ضروری است و به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های اصلی بدن تعریف شده که کمبود آن باعث « استرس اکسیداتیو » و آسیب به ساختارهای درون سلولی می شود که درنهایت احساس ضعف در ماهیچه ها به انسان دست می دهد.
ناموزون راه رفتن: کمبود ویتامین E ، روند پیام  رسانی در سیستم عصبی را مختل می کند.
خستگی و سوزن سوزن شدن بدن : آسیب دیدن فیبرهای عصبی ، باعث اختلال در انتقال سیگنال های عصبی  شده و عامل ایجاد نوروپاتی محیطی می شود.

کاهش وضوح دید : کمبود ویتامین E باعث ضعیف شدن گیرنده های نور در شبکیه شده و سلول های چشم تضعیف می شوند. این پدیده می تواند منجر به از بین رفتن دید در درازمدت شود.
اختلال در سیستم ایمنی بدن : برخی تحقیقات نشان می دهد کمبود ویتامین E می تواند مانع فعالیت سلول های ایمنی بدن شود که این امر در بزرگسالان خطرآفرین می شود.

عوارض مصرف بیش از اندازه  مکمل های ویتامین E

ممکن است بعضا  مکمل ویتامین E را با امید پیشگیری و درمان بیماری ها مصرف کنیم . اما تحقیقات نشان داده که مکمل  ویتامین E در پیشگیری از بیماریهایی چون سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر، آب مروارید و خیلی دیگر از بیماری ها بی‌نتیجه است. تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل ویتامین E فقط در افرادی که واقعا دچارکمبود ویتامین E هستند، موثر است، البته این کمبود هم فقط به ندرت و در افرادی که دارای مشکلات گوارشی و یا فیبروز کیستیک هستند، و یا درافرادی که رژیم های  غذایی سخت عاری از چربی دارند ، رخ می‌دهد .
اگر مصرف این ویتامین، بیش از اندازه و به صورت مصنوعی ( قرص و آمپول ) انجام گیرد، باعث مسمومیت‌های ویتامینی می‌شود.
مردانیکه در هفته بیشتر از هفت بار مکمل های مولتی ویتامین بهمراه ویتامین E مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آنها  افزایش می‌یابد.
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که ویتامین E مورد نیاز بدنتان را از راههای طبیعی تامین کرده و در صورت نیاز به مصرف مکمل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
مکمل ویتامین E در صورت مصرف بیش از حد، به ویژه برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی یا دیابت هستند، ممکن است خطرناک باشد  .
از جمله عوارض مصرف بیش از اندازه  ویتامین E به شکل مکمل این است که بدن از از جذب سایر ویتامین‌ های محلول در چربی باز می ماند  و کمبود این ویتامین‌ها در بدن به وجود می‌آید. ازسوی دیگر، مصرف بیش از اندازه ویتامین E موجب اختلال در ذخیره ویتامین A در کبد می‌شود. همچنین باعث می‌شود مدت زمان انعقاد خون زیاد شود و حتی مصرف بیش از اندازه آن ( بیش از ۴۰۰ واحد ) خطر مرگ را به همراه دارد. 
 vitamin_E_.jpgباید دانست که مصرف طبیعی  ویتامین E ، یعنی مصرف از طریق فراورده های گیاهی غذایی ، حتی اگر بیش از اندازه باشد ، این عوارض را به دنبال ندارد.  مصرف زیاد مکمل ویتامین E در ۸ هفته اول بارداری ممکن‌است ۱٫۷ تا ۹ برابر خطر ابتلاء به نقص مادرزادی قلبی در کودکان را افزایش می‌دهد.
مصرف بیش از حد مکمل ویتامین E ممکن‌است سبب تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر شود. همچنین مصرف بیش از حد آن ممکن‌است سبب نارسایی کلیه شود. افرادی‌که از داروهای رقیق کننده خون ( همچون وارفارین یا آسپرین ) استفاده می‌کنند، باید پیش از مصرف ویتامین E با پزشک‌شان مشورت کنند.

مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین E می‌تواند به طور بالقوه منجر به موارد زیر شود:
  •     نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  •     بدتر شدن اختلالات خون‌ریزی
  •     افزایش احتمال بازگشت سرطان سر، گردن و پروستات
  •     افزایش خون‌ریزی در هنگام جراحی و پس از آن
  •     افزایش احتمال مرگ پس از حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی 

منابع حاوی ویتامین E

این ویتامین عمدتاً در روغن برخی از گیاهان یافت می‌شود.
روغن جوانه گندم غنی‌ترین ماده غذایی از لحاظ ویتامین E می‌باشد.
پس از روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن کانولا، روغن گلرنگ، روغن بادام، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان از اصلی‌ترین منابع این ویتامین به شمار می‌آیند.
روغن زیتون، روغن ذرت، آجیل تازه ( فندق، بادام، گردو )، اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی نیز دارای مقادیری از ویتامین E هستند.
همچنین  میوه‌هایی مثل هلو یا مارچوبه نیز به طور نسبی دارای ویتامین E هستند.
در برخی از چربی‌های حیوانی نیز، این ویتامین وجود دارد.
ویتامین E به صورت مصنوعی و به شکل قرص و آمپول نیز در دسترس است.

اکثر افراد ویتامین E کافی و مورد نیازشان را از خوراکیها دریافت می‌کنند.
 منابع ویتامین Eبهترین منابع ویتامین E شامل موارد زیر است :

•    روغن های گیاهی
•    سبزیجات برگدار و پررنگ همچون اسفناج
•    غلات غنی شده و سایر غذاهای غنی شده با ویتامین E
•    تخم مرغ
•    آجیل

میزان ویتامین E در هر ۱۰۰ گرم از مواد غذایی  مختلف :  

روغن جوانه گندم :  ۱۵۰ میلی‌گرم
روغن آفتابگردان :  ۴۱ میلی‌گرم
آجیل‌ها :  ۲۱ میلی‌گرم
روغن خرما :   ۱۵ میلی‌گرم
سبزیجات برگدار و پررنگ از قبیل اسفناج، برگ چغندر :  ۲٫۵ میلی‌گرم
آواکادو :  ۲٫۱ میلی‌گرم
کیوی :    ۱٫۵ میلی‌گرم
کلم بروکلی :  ۱٫۰ میلی‌گرم
گوجه فرنگی :   ۰٫۵ میلی‌گرم

میزان نیاز روزانه بدن انسان به  ویتامین D ،  ۴ تا ۱۵ میلی‌گرم می‌باشد. 

نقش ویتامین E در ورزش

ورزش های استقامتی ده تا بیست برابر حالت عادی، مصرف اکسیژن را افزایش می دهند که این مسئله تولید رادیکال های آزاد و در نتیجه تخریب عضلات و سایر بافت های بدن را افزایش می دهد و نهایتاً ظرفیت اجرا را کاهش دهد.
ویتامین E چون خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بعد از تمرینات شدید ورزشی باعث بازسازی سریع سلول های تخریب شده از ورزش می‌شود و باعث از بین رفتن سریع درد عضلانی می شود. مصرف مکمل ویتامین E تنها به ورزشکاران حرفه‌ای، یعنی افرادی که بطور دائم و پیوسته ورزش می کنند، توصیه می‌شود، نه افرادی که بطور دلخواه ورزش می‌کنند.
مطالب بیشتر در باره ویتامین ها
مطالب بیشتر در باره آنتی اکسیدان ها 
  مطالب بیشتر در باره مکمل های غذایی  
  در درون بدن چه می گذرد ؟ 
  درمان بیماری ها با رژیم تغذیه ای   

مطالب دیگری از سایت








موضوع : در درون بدن چه می گذرد، تغذیه در درمان بیماری ها ، 
نشانک ها: ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مکمل ها،
پیوندها : لینک ویدئو در آپارات،









استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه مجاز می باشد
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic