Google

در این وب سایت


























تغذیه و سلامت
رژیم غذایی سالم و تاثیر آن بر سلامت و بهبود بیماری ها - نوع تغذیه و سبک زندگی است که سلامتی پایدار را به ارمغان می آورد






ویتامینها  ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیهٔ ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‌های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌انجامد.
ویتامین‌ها سبب تسهیل سوخت و ساز
اسید های آمینه، چربی‌ها و کربوهیدرات ها در بدن می‌شوند و رشد و نمو و ترمیم یاخته‌های بدن را میسر می‌سازند. برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. عمل آن‌ها بر روی بافت‌های پوششی ( اپی تلیال ) و همچنین استخوان بوده و در مجموع هر کدام از آن‌ها از بروز یک عارضه جلوگیری می‌کند.
علاوه بر مواد معدنی، ویتامین‌ها نیز مورد نیاز بدن هستند؛ زیرا بدون حضور آن‌ها در غذا، سلامتی و تعادل اعضای بدن ناپایدار می‌شود و در اعمال حیاتی اختلالاتی ایجاد می‌گردد و عوارضی بروز می‌کند که گاه منجر به مرگ می‌شود. ویتامین‌ها سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند و تنها کمبود یک ویتامین می‌تواند سلامت تمام بدن انسان را به مخاطره اندازد.
بدن انسان نمی تواند اکثر ویتامین ها را بسازد و باید آن ها را از طریق غذایی دریافت کند .
ویتامین D  و ویتامین K تنها ویتامین هایی هستند که بدن انسان قادر است آن ها را تولید کند .
در ادامه مطلب در باره ویتامین ها بیشتر بدانیم .

ویتامین هاانواع ویتامین ها

بدن ما به طور کل به ۱۳ نوع ویتامین نیاز دارد  . ویتامین‌ها را در دو دستهٔ مهم، شامل ویتامین‌های محلول در آب و ویتامین‌های محلول در چربی، تقسیم بندی می کنند .
ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D، ویتامین A  محلول در چربی و ویتامین C و ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند.

    ویتامینA یا رتینول یا بتاکاروتن
    ویتامین C یا آسکوربیک اسید
   
ویتامین D 
    ویتامینE
    ویتامین K
    ویتامین F1
    انواع ویتامین‌های گروه B :
    ویتامین B1 یا تیامین 
    ویتامین B2 یا ریبوفلاوین
    ویتامین B3 یا نیاسین یا نیکوتینیک اسید
    ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک
    ویتامین B6 یا پیریدوکسین
    ویتامین B7 یا بیوتین
   
ویتامین B9 یا اسید فولیک
   
ویتامین B12  یا کوبالامین

مولتی ویتامینمقدار مصرف ویتامین‌ها

مصرف بیشتر از مقدار نیاز روزانهٔ ویتامین‌ها نیز زیانمند بوده و می‌تواند عوارض نامطلوبی   را به جای بگذارد. ویتامین‌های مازاد نیاز روزانه بدن، اگر محلول در
چربی باشند ( ویتامین های A,D,E,K )، تا حدودی در کبد ذخیره می‌شوند و اگر محلول در آب باشند از طریق کلیه دفع می‌شوند.
 
ویتامین A : رتینول یا بتاکاروتن

ویتامین A در كبد ذخیره می‌شود و كمبود آن در مدت زمان كوتاه، عارضه‌ای ایجاد نمی‌كند چون كبد در مواقع ضروری مقادیر زیادی از آن را برای استفاده بدن آزاد می‌كند. برخی از
بیماری ها مثل اختلالات جذب و اسهال چرب باعث می‌شوند، كبد نتواند میزان كافی از این ویتامین راجذب كرده و در نتیجه فرد دچار علائمی از كمبود این ویتامین می‌شود. این علائم عبارت‌اند از اختلال در بینایی و شب كوری، اختلال باروری به ویژه در جنس مذكر، سقط خود به خود، كم خونی ، خشکی پوست، تاثیر منفی بر رشد مو و اختلال در سیستم ایمنی بدن .

ویتامین D

ویتامین D توسط نور خورشید در بدن ساخته می‌شود . ویتامین D برای جذب و متابولیسم  کلسیم و فسفر در بدن ضروری است. کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان در کودکان و پوكی استخوان در بزرگسالان  می شود .  بدن ما قادر به تولید  ویتامین D تحت تاثیر اشعه ی ماوراء بنفش است.
 ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به
افسردگی ، بیماری MS و برخی از سرطان ها موثر است. 

ویتامین E و K

اگرچه كمبود ویتامین E و K چندان شایع نیست اما عوارضی از كمبود ویتامین K عبارت‌ است  از اختلال در انعقاد خون و شكستگی‌های استخوانی. ویتامین K در انعقاد و لخته‌شدن خون نقش مهمی دارد.
 درباره كمبود ویتامین E هم می‌توان به اختلالات عصبی، عضلانی و تولید مثل اشاره كرد. ویتامین E در جذب ویتامین های  دیگر در بدن نقش دارد. ویتامین E برای سلامت دستگاه عصبی مفید است و به برقراری ارتباط بین مغز و اعصاب کنترل‌کننده‌ی عضلات  کمک می‌کند.

ویتامین هاویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B اهمیت بالایی در حفظ انرژی بدن دارند اما این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود و تامین آن از طریق موادغذایی ضروری است. البته ویتامین B12 تنها ویتامین گروه B محسوب می‌شود كه دارای ذخایر كبدی برای تامین نیازهای بدن به مدت حدود پنج سال می باشد .

ویتامین B1 یا تیامین

ویتامین B1 یا تیامین از آن دسته ویتامین‌هایی است كه كمبود آن در بدن با نشانه‌های ظاهری در پوست همراه است. این ویتامین نقش بسیار مهمی در تولید انرژی ناشی از مصرف غذاها در بدن دارد.  ویتامین B1 برای عمل کرد سیستم عصبی، ضروری است. برای کبد و قلب ما مفید است. این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات ها دخالت دارد وکمک می کند تا بیماری های پوست درمان شوند
 از دیگر علائم كمبود آن می‌توان به بی‌اشتهایی، كاهش وزن و علائم قلبی و عصبی اشاره كرد.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

ترس یا حساسیت نسبت به نور ( فتوفوبیا )، سوزش، خارش و اشك ریزش چشم، كاهش شفافیت بینایی و درد و سوزش لب‌ها و زبان از جمله مهم‌ترین نشانه‌های كمبود ویتامین B2 است. در مواقعی كه شدت كمبود ویتامین بالا باشد، بروز مشكلاتی مثل شكاف و ترك خوردگی لب، شكاف در پوست گوشه دهان و شقاق گوشه لب ها، ضایعات پوستی، ریزش مو و شوره ی سر ، زبان متورم ارغوانی و افزایش رشد مویرگ‌های اطراف قرنیه چشم نیز دیده می‌شود.

ویتامین B3 یا نیاسین

وقتی این علائم را در بدن خود مشاهده كردید، امكان دارد به كمبود ویتامین B3 مبتلا شده باشید: ضعف عضلانی، بی‌اشتهایی و سوء هاضمه و ضایعات پوستی. این كمبود با تغییرات پوستی نیز بروز می‌كند به این ترتیب كه نواحی از پوست كه در معرض نور آفتاب هستند ( دست ها، بازو، گردن و پاها ) دچار ترك خوردگی، تیرگی رنگ و درماتیت پوسته ریزی‌كننده خواهندشد. حتی گاهی كمبود نیاسین سیستم عصبی را هم درگیر می‌كند كه اغلب با نشانه‌هایی مثل گیجی و منگی، التهاب عصبی و تغییرات دستگاه گوارش به شكل تحریك‌پذیری و التهاب غشای مخاطی دهان و لوله گوارش همراه است.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک

ویتامین B5 نقش مهمی در متابولیسم
چربی دارد و برای شکل گیری «کلسترول» لازم است و  کمبود آن سبب اختلال در ساخت و عملکرد هورمون ها و جذب نشدن پروتئین و چربی می شود .

ویتامین B6 یا پیریدوکسین

ویتامین   B6باعث تحریک سیستم عصبی و
سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های مختلف همچنین جلوگیری از دردهای قاعدگی در خانم ها می شود. نقش اصلی آن، حفظ سلامت پوست ما است. كمبود ویتامین B6 موجب مشكلات پوستی و عصبی در فرد می‌شود و زمانی كه بدن فرد این ویتامین را به میزان كافی ذخیره نكرده باشد، دچار علائمی مانند ضعف، بی خوابی ، نوروپاتی محیطی، التهاب زبان، التهاب حفره دهان و اختلال ایمنی سلولی خواهدشد.

ویتامین B9 یا اسید فولیک ( فولات )

كمبود فولات یا
ویتامین B9 منجر به بروز كم خونی در بدن شده و بررسی‌ها نشان می‌دهند كه عدم مصرف این عنصر حیاتی در دوران بارداری می‌تواند جنین را به نقایص سیستم عصبی مبتلا كند، زیرا در صورت بروز این كمبود هنگام بارداری، لوله عصبی جنین به صورت كامل تشكیل نمی‌شود و سلامت جنین به خطر می‌افتد. با این حساب توجه به مصرف كافی این ویتامین در تمام خانم‌ها به ویژه در سنین باروری ضروری است.
اسید فولیک برای رشد و توسعه ی سیستم های گردش خون و ایمنی بدن لازم است. علاوه بر این، برای تولید سلول های جدید ( پوست، مو، ایمنی ، گلبول سفید و قرمز خون ) مفید است. وجودش تضمینی برای پای داری سیستم عصبی ما، کار مفید مغزو بهبود عمل کرد کبد است.

ویتامین B12

یكی از عوارض مهم عدم مصرف ویتامین B12 ایجاد عارضه كم خونی است كه همین امر زمینه ساز بروز مشكلات عصبی و استرس‌های مزمن را نیز فراهم می‌كند. بدنیست بدانید بی‌حالی و خستگی زودرس در افراد می‌تواند یكی از دلایل كمبود این ویتامین باشد. ویتامین B12 برای عملکرد مطلوب سلول های سیستم عصبی و سلول های مغز استخوان لازم است. کم بود ویتامین B12 باعث ایجاد کم خونی شدید می شود.

ویتامین C یا آسکوربیک اسید

ویتامین C، سبب جذب آهن و اسیدفولیک ، افزایش مقاومت بدن در مقابل عفونت، ساخت جداره رگ های انتقال خون و سوخت وساز بدن شده، نقش
آنتی اکسیدان را برای سلول ها ایفا می کند.
ویتامین C ، از ضروریات ساخت کلاژن برای پوست است. کلاژن باعث می شود پوست حالت ارتجاعی داشته باشد و موجب جلوگیری از تشکیل چین و چروک در پوست می شود. فقدان ویتامین C منجر به خون ریزی و کاهش مقاومت بدن در مقابل برخی از بیماری های عفونی می شود.
اگر می‌خواهید كمبود ویتامین C بدن تان را رفع كنید، سراغ مصرف تركیبات طبیعی حاوی این ویتامین بروید، زیرا كمبود این ویتامین نه تنها شما را مدام به انواع سرماخوردگی دچار می‌كند بلكه ممكن است به بیماری اسكوربوت هم مبتلا شوید.
حذف ویتامین C از رژیم افراد سالم به مدت سی روز ، علائم كمبود این ویتامین را تشدید می‌كند. بزرگسالان مبتلا به اسكوربوت ( بیماری ناشی از کمبود ویتامین C ) ممكن است دچار تورم و خونریزی لثه، از دست دادن دندان،
خواب آلودگی، خستگی، دردهای مفاصل در پاها، تحلیل عضلانی، ضایعات پوستی و تغییرات روانی مختلف شوند. از دیگر علائم كمبود ویتامین C می‌توان به خونریزی زیرپوستی، پیچ‌خوردگی شدید موها، درد مفاصل، تورم لثه، افسردگی، سندروم شوگرن ( نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی ) تب و تنگی نفس اشاره كرد.                                                     
مطالب بیشتر در باره ویتامین ها 
  در درون بدن چه می گذرد ؟  

  مطالب بیشتر در باره مکمل های غذایی   


مطالب دیگری از سایت





موضوع : در درون بدن چه می گذرد، 
نشانک ها: ویتامین ها، مکمل ها، آنتی اکسیدان ها،
پیوندها : لینک ویدئو در آپارات،




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه مجاز می باشد
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic