Google

در این وب سایت


























تغذیه و سلامت
رژیم غذایی سالم و تاثیر آن بر سلامت و بهبود بیماری ها - نوع تغذیه و سبک زندگی است که سلامتی پایدار را به ارمغان می آورد






ویتامین D
ویتامین دی ( Vitamin D )  و یا کلسیفرول ، یکی از
ویتامین های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است . این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع این عناصر از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول های بدن به رشد سلول ها کمک می‌کند.
منبع اصلی تولید این ویتامین در بدن ، از طریق تابش آفتاب برپوست بدن است ، بطوری که  ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تأمین می‌کند . تابش پرتو فرابنفش به پوست انسان باعث می‌شود که ماده‌ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن در کلیه به ویتامین D تبدیل شود.
ویتامین D در بعضی منابع غذایی مانند ماهی ( مانند ماهی سالمون و ماهی ساردین  ) و میگو و زرده تخم مرغ و برخی منابع  گیاهی ( مانند غلات و قارچ های غیر پرورشی ) نیز وجود دارد . امروزه ویتامین D را به صورت دستی به محصولات غذایی مانند شیر و لبنیات اضافه کرده اند تا افراد جامعه دچار عوارض کمبود ویتامین D نگردند .
در ادامه مطلب ، در باره ویتامین D و عوارض کمبود و یا مسمومیت مصرف زیاد آن ، بیشتر بدانید.

فواید ویتامین D

دریافت ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات  می‌شود. همچنین ویتامین D باعث پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند راشیتیسم در کودکان , استئومالاسی و
پوکی استخوان در بزرگسالان می‌شود. همچنین این ویتامین به رشد و استحکام استخوان‌ها و رشد سلولها کمک زیادی می‌کند.  مصرف ویتامین دی در سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر مؤثر است . رشد مغز در کودکان، سلامت روحی و روانی در مراحل مختلف زندگی، شکل‌دهی خاطرات و تصمیم‌گیری و حفظ عملکرد مغز در دوران سالمندی وابسته به میزان کافی ویتامین D در بدن می باشد .

ویتامین دیعوارض کمبود ویتامین D

امروزه در سراسر جهان بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند که اغلب
تغذیه نادرست و عدم دسترسی به نور خورشید دلیل آن است. حدود ۵۰ درصد از جمعیت جهان به‌اندازه‌ی کافی نور خورشید دریافت نمی‌کنند و ۴۰ درصد از مردم آمریکا کمبود ویتامین D دارند. این امر تا حدی به این دلیل است که مردم بیشتر وقت خود را در خانه و فضاهای سربسته‌ی دیگر سپری می‌کنند و یا کرم ضد آفتاب می‌زنند.
شیوع کمبود ویتامین D به خصوص در زنان و کودکان ایرانی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است.
از عوارض مصرف کم این ویتامین در دوران کودکی بیماری راشیتیسم است که به علت کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان‌ها، استخوان‌های فرد دارای املاح کمی خواهد بود و نخواهد توانست وزن فرد را تحمل کند و در نتیجه انحنا خواهد یافت. عوارض دیگر آن بزرگی جمجمه، زائده‌های دکمه مانند بر روی ستون فقرات و برجستگی سینه می‌باشد. همچنین مچ دست و پا پهن می‌شود که توسط رادیوگرافی قابل تشخیص است. دیر راه افتادن و کوتاهی قد کودکان،  یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D است.
علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان با درد مبهم و پراکنده در تمام بدن، ضعف کلی بدن و  درد استخوان بخصوص در دنده، مفصل ران، کف پا و ران همراه است.
کمبود ویتامین D در دوران بزرگسالی  باعث بوجود آمدن بیماری استئومالاسی osteomalacia ( استخوان ها و ماهیچه های ضعیف )  می‌شود. این بیماری به این شکل است که با کاهش تراکم استخوانی دردهای شدیدی در قسمت پا و کمر احساس می‌شود و همچنین استخوان‌ها بلند به راحتی شکسته می‌شوند
در دوران سالخوردگی ، کمبود این ویتامین باعث بروز بیماری پوکی استخوان به ویژه در زنان می‌شود.
همچنین کمبود این ویتامین در بدن باعث عوارضی چون دیر دندان درآوردن و دیر نشستن و دیر راه افتادن در کودکان، همچنین نافرم شدن و تنگی لگن می گردد ( که در خانم ها ، زایمان طبیعی را مشکل می کند )  .   کمبود  ویتامین D باعث می‌شود که دستگاه ایمنی بدن ضعیف شده باعث افزایش احتمال ابتلاء به عفونت و سرطان سینه یا پروستات  و بیماری های دیگری مانند اوتیسم و MS ، آلزایمر و اقسردگی  می‌گردد.
افراد مسن، افراد چاق، افردی که کم دربرابر نورآفتاب قرار دارند و کودکانی که فقط با
شیر مادر تغذیه می‌شوند و افرادی که دچار بیماری التهابی روده می‌باشند، در خطر کمبود ویتامین دی می‌باشند.
ویتامین D برای بیماری‌های قلبی و عروقی، شامل فشارخون بالا و
کلسترول خون بالا استفاده می‌شود. همچنین این ویتامین برای سایر بیماری ها همچون آرتریت روماتوئید، ضعف عضلانی، بیماری ام اس، آسم، برونشیت و بیماری‌های دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن  و پیشگیری از بیماری های خودایمنی و پیشگیری از سرطان استفاده می‌شود.
تنها راه تشخیص کمبود ویتامین  D، آزمایش خون است. اگرچه علائمی همچون مشکلات گوارشی، تعریق در ناحیه پوست جمجمه، استخوان درد، افزایش وزن و بی حوصلگی می توانند تا حدودی نشانگر کمبود ویتامین D در بدن باشند.

در اینجا به پنج نمونه از علائم مهم کمبود ویتامین D در بدن اشاره شده که به شما کمک می‌کند احتمال کمبود این ویتامین را در بدنتان شناسایی کنید:

1- شکستگی‌های تنشی استخوانی (شکستگی ناکامل استخوان است که در اثر نیروهای کم اما تکرار شونده و در اثر خستگی استخوان اتفاق می‌افتد)
 این نوع شکستگی‌ها ناشی از کاهش تراکم استخوانی است. کلسیم و ویتامین‌D هر دو برای تقویت استخوان‌ها ضروری هستند. در واقع کلسیم برای استخوان سازی و ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم در بدن ضروری است. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد در نیمی از بیماران مبتلا به شکستگی تنشی پس از انجام تست ویتامین معلوم شد که این افراد دچار کمبود ویتامین D هستند.
 2- درد مزمن
 اگر دچار درد مزمن و دائمی و ضعف عمومی هستید که به درمان‌های انجام شده پاسخ نمی‌دهد احتمالا از کمبود ویتامین D رنج می‌برید. پزشکان دریافته‌اند که بین دردهای مزمن و کمبود این ویتامین‌ ارتباط وجود دارد و با یک درمان کم هزینه می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
 3- ضعف
سیستم ایمنی بدن 
 اگر زیاد مریض می‌شوید این فاکتور هم می‌تواند نشانه کمبود ویتامین D در بدن‌تان باشد. به گفته متخصصان ویتامین D پپتیدهایی را در سیستم ایمنی بدن فعال می‌سازد که نقش آنها واکنش به
میکروب ها و عوامل بیماری‌زا است.
 4- ریزش مو
 مطالعات نشان می‌دهد ویتامین D در تنظیم بیان ژنهایی که نقش تقویت رشد طبیعی پیاز مو را برعهده دارند، موثر است.
 5-
افسردگی
 مطالعات روزافزون نشان دهنده ارتباط بین این ویتامین و افسردگی است. هر چند در این مورد هنوز نتایج قطعی بدست نیامده و برخی محققان معتقدند که در واقع قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بالا بردن خُلق افراد افسرده نقش دارد. اما برخی متخصصان براین باورند که این ویتامین می‌تواند برای بیماران افسرده‌ای که از کمبود شدید آن رنج می‌برند مفید باشد.

چه شرایطی باعث کمبود ویتامین D می شود؟

 افراد تیره پوست ،  افراد شب کار ، کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند، نوزادان شیرخوار، افراد مسن، افرادی که محدودیت در قرار گرفتن در معرض نور خورشید را دارند، افراد زمین گیر و افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، ویتامین D کمتری دریافت می کنند. آپارتمان نشینی باعث می شود که خیلی ها به میزان کافی در معرض نور خورشید نباشند،

عوارض مصرف زیاد ویتامین D

ویتامین D جزء آن دسته از
ویتامین های محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد. در صورت مصرف با مقدار بالا می تواند باعث عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در کلیه ها، ریه ها، قلب، گوش، دردهای استخوانی، از دست دادن اشتها و تهوع، افزایش حجم ادرار، یبوست، اختلالات کلیوی و موجب مسمومیت شود.
استفاده بیش ازحد از این ویتامین مخصوصاً اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد منجر به مسمومیت می‌گردد. استفاده از قرص و آمپول ویتامین دی بطور مستمر باعث مشکلاتی مانند رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مثل کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب و گوش می‌شود که در کلیه‌ها باعث سنگ کلیه، در ریه‌ها و قلب منجر به عوارض ریوی و قلبی، و در گوش به اختلالات شنوایی و حتی کری می‌انجامد .
 مصرف زیاد ویتامین D می تواند باعث از درست دادن اشتها، ادرار پی در پی و کاهش وزن شود. همچنین میزان زیاد ویتامین D می تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی و قلبی شود.

درمان کمبود ویتامین D 

انواع مختلفی از ترکیبات ویتامین D  به صورت
مکمل و قرص و آمپول برای درمان کمبود ویتامین D در دسترس هستند. دو شکل ویتامین D که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، ارگوکلسیفرول (  vitamin D2 ) و کوله کلسیفرول ( vitamin D3 ) هستند .
 ویتامین D2 ( ارگوکلسیفرول ) همان نوع ویتامین D است که بطور طبیعی در غذاها ( گیاهی )  یافت می شود و ویتامین D3 ( کوله کلاسفرول ) همان نوع ویتامین D است که بطور طبیعی از نور خورشید در بدن ساخته می شود .

چند نکته برای استفاده از ویتامین D ( ویتامین خورشید )

1. موثرتر از واکسن آنفلوانزا
محققان عقیده دارند که داروهای ضد ویروسی، تنها هشت درصد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می دهند؛ در صورتی که ویتامین D این احتمال را به نصف می رساند. روزانه چند دقیقه در معرض نور خورشید بودن، شما را در برابر سرماخوردگی ایمن می کند.

2. ویتامین طول عمر
اگر می خواهید عمر طولانی و بانشاطی داشته باشید، ویتامین D مصرف کنید. افزایش میزان مصرف ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر زودرس می شود و به میزان 30 درصد از احتمال گرفتار شدن به بیماری های قلبی – عروقی،
دیابت و سرطان  کم می کند.

3. به جنگ افسردگیِ یائسگی بروید
یائسگی، دوره ای از زندگی زنانه است که با تغییرات هورمونی در بدن آنها، علائم مختلفی به وجود می آید. یکی از این علائم
افسردگی است. زنانی که ویتامین D  کافی دارند  ، نسبت به زنان دیگر کمتر دچار افسردگی می شوند.

4- ویتامین D و بیماری MS
پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می شود، می تواند در ترمیم آسیب های سلول های عصبی و در درمان بیماری ام اس موثر باشد.

5-  پوکی استخوان هرگز
برای پیشگیری از ابتلا، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین D را به مقدار لازم مصرف کنید تا در دوران ساخوردگی دچار پوکی استخوان نشوید.

6- تخم کتان مصرف کنید
تخم کتان منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D است. مصرف روزانه یک قاشق چای خوری تخم کتان، منبع خوبی برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن محسوب می شود.

7-  مفید و ضروری برای خانم های باردار
خانم های بارداری که کمبود ویتامین D دارند، حواس شان باشد که احتمال مسمومیت
بارداری  ، زایمان سخت و اختلال تنفسی در نوزادان افزایش پیدا می کند.

8- رشد کودکان و نوجوانان
دریافت کافی ویتامینِ D در کودکان و نوجوانان برای تامین سلامت و رشد استخوانی انان لازم می باشد .

مطالب بیشتر در باره ویتامین ها
  در درون بدن چه می گذرد ؟  

  مطالب بیشتر در باره مکمل های غذایی   


مطالب دیگری از سایت




موضوع : در درون بدن چه می گذرد، 
نشانک ها: ویتامین ها، مکمل ها،
پیوندها :









استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه مجاز می باشد
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic