تبلیغات
تغذیه و سلامت - روغن و چربی ترانس چیست و چه عوارضی برای سلامتی دارد ؟
 

Google

در این وب سایت


























تغذیه و سلامت
رژیم غذایی سالم و تاثیر آن بر سلامت و بهبود بیماری ها - نوع تغذیه و سبک زندگی است که سلامتی پایدار را به ارمغان می آورد




چربی ترانسچربی  ترانس چیست؟
چربی های ترانس  ، نوعی از
چربی های غیر اشباع هستند که اکثرا به صورت مصنوعی ایجاد شده اند . چربی‌های ترانس ( trans fats ) هنگام افزودن هیدروژن به
روغن های مایع گیاهی (عمل هیدروژنه کردن)، برای بالابردن نقطه ذوب آنها ( جامد کردن ) جهت افزایش طول عمر و پایداری شان به وجود می‌آیند.
چربی ترانس از افزودن هیدروژن به روغن گیاهی از طریق روندی موسوم به هیدروژناسیون حاصل می شود،به این ترتیب احتمال فاسد شدن روغن، کمتر می شود. استفاده از چربی ترانس در ساخت و تهیه غذا سبب می شود غذا مدت بیشتری تازه بماند.
چربی‌های ترانس در روغن‌های شیرینی‌پزی، روغن نباتی جامد، مارگارین‌ها ، شیرینی‌‌جات، غذاهای حاضری، غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده ، و سایر غذاهایی که با روغن‌های هیدروژنه ‌، پخته یا سرخ شده‌اند، یافت می‌شوند.
دلیل استفاده ی فراوان از روغن های ترانس ، ارزان بودن شان نسبت به بقیه ی روغن ها، حجیم کردن فرآورده ها و محصولات غذایی، طعم طبیعی شان و همچنین افزایش زمان ماندگاری محصول می باشد. اما ارزش
تغذیه ای ندارند.
در ادامه مطلب ، اطلاعات بیشتری در باره چربی ترانس و عوارض آن بر سلامت را مطالعه کنید .
غذاهایی که چربی ترانس دارند

ایزومر ترانس روغن  طی فرآیند هیدروژناسیون برای تولید روغن نباتی جامد و نیز مقدار کمی طی عملیات بی بو کردن روغن های مایع به وجود می آید و همچنین در بعضی مواد غذایی طبیعی مانند شیر به میزان کم وجود دارد.
برخی گوشت ها و شیر و  محصولات لبنی حاوی مقدار کمی چربی ترانس به صورت طبیعی هستند. اما بیشتر چربیهای ترانس طی فرآیندهای صنعتی با اضافه کردن هیدروژن به روغن به وجود می آیند، که باعث جامد شدن روغن در دمای اطاق می شود. این روغن های هیدروژنه شده دیرتر از سایر روغنها فاسد می شوند، بنابراین غذاهایی که با این روغنها درست می شوند نیز دیرتر فاسد می شوند.

محصولات پخته شده:   انواع کیکها و شیرینی های آماده، حاوی روغن ترد کننده یا همان روغن ترانس هستند که از روغن هیدروژنه گرفته می شود . خامه های تزیینی کیکها نیز حاوی چربی ترانس است .
اسنک ها ،  چیپسهای سیب زمینی ، ذرت و تورتیلا نیزحاوی چربی ترانس هستند. 
غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شده اند ، مانند سیب زمینی سرخ کرده ، دونات و مرغ سوخاری حاوی چربی ترانس بالایی هستند.
محصولاتی مثل بیسکویت های بسته بندی ، کیکهای بسته بندی و پیتزاهای آماده فریز شده حاوی چربی ترانس هستند.
خامه و قهوه های آماده بدون شیر و مارگارین حاوی مقداری روغن هیدروژنه ( روغن ترانس ) هستند.

مضرات چربی های ترانس

افزودن هیدروژن به روغن بیش از سایر انواع چربی ها موجب افزایش
کلسترول می شود.
چربی ترانس ، میزان کلسترول بد ( LDL )  را کاهش داده  و میزان
HDL ( کلسترول خوب ) خون را پایین می آورد.
 
LDL ( کلسترول بد ) : این کلسترول در رگ های اصلی رسوب می کند و باعث باریک و محکم شدن آنها می شود .
HDL ( اچ دی ال ) یا کلسترول خوب : کلسترول اضافی را جمع آوری میکند و آن را به سمت
کبد هدایت می کند.
بالا بودن میزان LDL و پایین بودن میزان HDL ، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را به شدت افزایش می دهد .چربی های ترانس میزان تری‌گلیسرید‌ها (چربی دیگر موجود در خون) را بالا می‌برند. میزان بالای تری‌گلیسرید نیز در سخت شدن دیواره شریان‌ها (
تصلب شرائین ) که زمینه بیماری قلبی را فراهم می‌کند، موثر است.
چربی‌های ترانس، میزان لیپوپروتئین A (نوعی کلسترول LDL ) را در خون افزایش می‌دهند که احتمالا به طور مستقل خطر بیماری قلبی را بالا می‌برد.
چربی‌های ترانس همچنین باعث ایجاد التهاب در دیواره عروق می‌شوند و از این راه نیز در ایجاد پلاک‌های چربی و انسداد رگ‌های خونی قلب نقش دارند.
چربی های ترانس همچنین می توانند ریسک مشکلات باروری را افزایش دهند. محققان دانشگاه هاروارد بوستون می گویند مصرف فقط 4 گرم چربی ترانس در هر روز می تواند موجب نازایی در زنان شود.
مطالعه ی دیگری که در مجله ی آمریکایی "اپیدمیولوژی" منتشر شده است، نشان می دهد که مصرف زیاد چربی های ترانس می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.
چاقی،
دیابت و آلزایمر از دیگر مشکلات ناشی از مصرف چربی های ترانس هستند.
چربی های ترانس علاوه بر تاثیر منفی بر روی حافظه می توانند باعث افزایش وزن، پرخاشگری و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی شوند.

از چربی های ترانس دوری کنید

در یک رژیم غذایی سالم، 25 تا 35 درصد کالری مصرفی روزانه از چربی ها می آید، اما مصرف چربی های اشباع شده باید کمتر از ١٠ درصد باشد. چربی تک اشباع نشده ( گونه ای از اسیدهای چرب که دارای یک پیوند دوگانه در زنجیره اسید چرب هستند ) که در روغن زیتون، بادام زمینی و روغن کانولا وجود دارد، انتخاب مناسبتری است . انواع آجیل، ماهی و سایر مواد غذایی با اسید چرب غیر اشباع و حاوی امگا ٣ برای مصرف روزانه بسیار مفید هستند.

اگر می خواهید از چربی های ترانس دوری کنید باید:
1- از محصولاتی که بر روی برچسب غذایی آن ها نوشته شده است، "هیدورژنه" یا "اندکی هیدورژنه" یا "روغن تردکننده ی شیرینی ( shortening )" پرهیز کنید.
2- مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات مختلف را وارد رژیم غذایی تان کنید.
3- از لبنیات بطور محدود و آن هم کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.
4- از فست فودها و همچنین از محصولاتی که با مارگارین آماده شده اند مانند دونات ها، کلوچه ها و بیسکویت ها پرهیز کنید.
5- مصرف گوشت را کاملا محدود کنید و در صورت استفاده از قسمت های کم چرب گوشت استفاده کنید و آن ها را بدون پوست و بدون اضافه کردن روغن های ترانس بپزید. گوشت ماهی چون حاوی چربی های امگا 3 است تنها یا بهترین انتخاب شما برای مصرف گوشت می باشد که فقط به صورت بخارپز و بدون استفاده از روغن استفاده کنید . 

نکاتی در ارتباط با روغن و سلامتی

در دهه اخیر اگرچه استانداردهای زندگی بهبود یافته و دسترسی به مواد غذایی و خدمات بهداشتی افزایش یافته است، اما پیامدهای منفی از جمله الگوی غذایی نامناسب، كاهش فعالیت بدنی و افزایش مصرف دخانیات را به دنبال داشته كه این مساله به افزایش بیماری‌های مزمن مرتبط با غذا به ویژه در جوامع فقیر منجر گردیده است.
از تغییرات نامطلوب در رژیم غذایی می‌توان به افزایش انرژی دریافتی از غذای مصرفی ( افزایش مصرف چربی و شكر ) ، دریافت چربی‌های ترانس ( روغن‌های جامد) و كاهش دریافت میوه و سبزی اشاره کرد.
برخی از مطالعات نشان داده‌اند كه با بهبود شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی و فعالیت بدنی می‌توان مانع بروز 80 درصد از بیماری‌های قلبی‌عروقی، 90 درصد از دیابت نوع دوم و 30 درصد از انواع سرطان ها گردید.
به عنوان مثال در كشور ژاپن كاهش نمك دریافتی موجب كاهش سطح فشار خون گردیده و تغییر در نوع روغن مصرفی برای پخت مواد غذایی ( روغن سویا به جای روغن نخل ) كلسترول سرم را به میزان 15درصد كاهش داده است.
نتایج مطالعات مختلف نشان داده‌اند در كشورهایی كه دریافت روغن‌های جامد، لبنیات پرچرب، كره، مارگارین و چربی‌های موجود در گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی بالاست، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق نیز بالاست.
همچنین شیوع پایین بیماری‌های قلبی‌عروقی در كشورهای مدیترانه‌ای (
رژیم غذایی مدیترانه ای  ) را ناشی از مصرف روغن زیتون ( كه حاوی اسیداولئیك بالاست ) می‌دانند، ولی علاوه بر اثر حفاظتی این اسید چرب، سایر عوامل از جمله مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی روزانه نیز در كاهش شیوع بیماری‌های قلبی‌عروقی در كشورهای مدیترانه‌ای موثر بوده‌اند.
اسیدهای چرب امگا-3 كه به مقدار زیاد در ماهی‌های چرب مانند ساردین، سالمون، ‌هالیبوت، ماهی خال‌مخالی و قزل‌آلا وجود دارند، سطح تری‌گلیسیریدهای خون را پایین می‌آورند. از سوی دیگر رژیم‌های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا-3 ممكن است غلظت كلسترول خون را پایین بیاورد.
 كلسترول رژیم غذایی ( گوشت قرمز، لبنیات، زرده تخم‌مرغ و چربی‌های حیوانی ) موجب افزایش سطح كلسترول خون و درنهایت آترواسكلروز (سخت شدن و تنگ شدن دیواره سرخرگ‌ها) می‌شود.
نقش چربی‌ها در بروز سایر بیماری‌های مزمن
یافته‌های مطالعات اپیدمیولوژیك، ارتباط مستقیم بین دریافت چربی بالا یا مصرف چربی حیوانی و افزایش خطر سرطان روده بزرگ ، ركتوم، پروستات و سرطان پستان پس از یائسگی را نشان داده است. برخی از مطالعات نیز وابستگی بین سرطان پروستات و مصرف مواد غذایی پرچرب به ویژه چربی‌های حیوانی و گوشت قرمز را تایید کرده است. همچنین برخی از تحقیقات نیز ارتباط قوی بین مقدار انرژی تامین شده از چربی‌های اشباع و خطر سرطان پروستات را نشان داده‌اند. از سوی دیگر مصرف روغن زیتون (اسید اولئیك) خطر سرطان پستان در زنان را كاهش داده است.
   اطلاعات کامل تر در باره روغن ها و چربی ها  

  تغذیه ناسالم و نقش آن در ایجاد بیماری ها  

مطالب دیگری از سایت




موضوع : تغذیه ناسالم ، 
نشانک ها: چربی ها،
پیوندها :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه مجاز می باشد